Πόσο γρήγορα μπορείς να χάσεις την φυσική κατάστασή σου; - Sideral Sport - Για αντοχή απο σίδηρο

Πόσο γρήγορα μπορείς να χάσεις την φυσική κατάστασή σου;

Έχει συμβεί και στις καλύτερες οικογένειες! Δεν υπάρχει αθλητής που να μην έχει χάσει κάποια προπόνηση. Αναντίρρητα, τα διαλείμματα 1-2 ημερών από τις προπονήσεις, ιδίως όταν αυτές είναι μεγάλης έντασης, είναι αναγκαία για να ξεκουράζεται το σώμα και να αποκαθίστανται οι μύες.

Όμως, στην περίπτωση που ένα μικρό διάλειμμα εξελιχθεί σε ένα μεγάλο διάστημα αποχής, πόσο γρήγορα χάνεται η φυσική κατάσταση;
Οι επιστήμονες είναι κατηγορηματικοί! Το σώμα “θυμάται”, δεν ξεχνάει, αρκεί να έχει έντονη “ανάμνηση”. Και αυτό γιατί η απώλεια της φυσικής κατάστασης είναι σε άμεση συνάρτηση με τη διάρκεια του διαλείμματος και το επίπεδο της φυσικής κατάστασης πριν την παύση.

Αν η προπόνηση είναι συστηματική
Αν κάποιος προπονείται συστηματικά, 5 με 6 φορές την εβδομάδα ή αν ασκούνταν για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε η μυϊκή μνήμη είναι σταθερή και συμπαγής όταν επιστρέφει πάλι σε ρυθμούς προπόνησης. Όμως δεν συμβαίνει το ίδιο με τη δύναμη.
Το επιστημονικό περιοδικό Medicine and Science in Sports and Exercise δημοσίευε μια ανασκόπηση διάφορων ερευνών πάνω στο θέμα, οι οποίες εξέτασαν δρομείς, κωπηλάτες και αθλητές δύναμης.
Και για τις τρεις ομάδες, οι μυϊκές ίνες δεν είχαν αλλαγές, ακόμα και μετά από ένα μήνα αδράνειας.
Όμως, συνέβη το εξής περίεργο: Ενώ η γενική δύναμη δεν άλλαξε πολύ σε αυτή την περίοδο, συγκεκριμένες, ειδικές για το άθλημα μυϊκές ίνες, άρχισαν να αλλάζουν σε ένα μικρό χρονικό διάστημα, της τάξεως των 2 εβδομάδων, χωρίς προπόνηση. Για παράδειγμα, αθλητές αντοχής έχασαν σημαντική ποσότητα από τις επιπλέον μυϊκές ίνες αργής σύσπασης που είχαν προπονηθεί σκληρά για να τις αποκτήσουν. 

Απώλεια αεροβικής ικανότητας
Δυστυχώς η αεροβική ικανότητα χάνεται πιο γρήγορα από τη δύναμη. Έρευνα, στην οποία συμμετείχαν ποδηλάτες αντοχής, απέδειξε πως μετά από 12 ημέρες αδράνειας, η VO2max έπεσε 7% και τα ένζυμα στο αίμα που σχετίζονται με την αντοχή μειώθηκαν κατά 50%.

Αν είστε νέοι στην άσκηση
Η απώλεια δύναμης στους αγύμναστους είναι πολύ εύκολο να αποκτηθεί ξανά. Όμως, και εδώ η αεροβική ικανότητα είναι πιο ευαίσθητη στην αποχή από τις προπονήσεις.
Έρευνα σχετικά με τις επιπτώσεις της αποχής από τις προπονήσεις στα αεροβικά οφέλη που κερδήθηκαν πρόσφατα, έδειξε πως τα οφέλη στην VO2max, που είχαν αποκτηθεί τους τελευταίους δυο μήνες, χάθηκαν εντελώς μετά από μια διακοπή τεσσάρων εβδομάδων.
Άλλοι παράγοντες που παίζουν ρόλο για το χρόνο που απαιτείται για επαναφορά είναι:

Η ηλικία
Όταν εξετάστηκαν 41 άνθρωποι ηλικίας 20 με 30 ετών αλλά και από 65 έως 70 ετών, οι μεγαλύτεροι άνθρωποι έχασαν τη μυϊκή τους δύναμη σχεδόν δυο φορές πιο γρήγορα από τους πιο νέους συμμετέχοντες, κατά τη διάρκεια μιας διακοπής έξι μηνών.

Ο λόγος της διακοπής
Επίσης, ο λόγος για τον οποίο γίνεται η διακοπή παίζει σημαντικό ρόλο. Όταν επιστήμονες έδωσαν σε εθελοντές ορμόνες σε ενέσιμη μορφή οι οποίες μιμούνταν την πίεση και το άγχος, τότε παρουσιάστηκε μια μείωση κατά 28% στη μυϊκή δύναμη μέσα σε 28 ημέρες, ρυθμός υψηλότερος από τον μέσο όρο.
Οι ειδικοί συστήνουν στους αθλητές τα διαλείμματα από τη σωματική άσκηση να μην υπερβαίνουν τις δυο εβδομάδες, όσο αυτό είναι δυνατόν.

ΠΗΓΕΣ:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20713720
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21771261
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11252068
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16984982