Μουσική και προπόνηση Ν’ ακούει κανείς ή να μην ακούει; - Sideral Sport - Για αντοχή απο σίδηρο

Μουσική και προπόνηση
Ν’ ακούει κανείς ή να μην ακούει;

…ν’ ακούει, φυσικά!
Εντάξει, οι περισσότεροι κατεβαίνουμε στο γυμναστήριο με τ’ ακουστικά. Για κάποιους είναι απαραίτητο αξεσουάρ της αθλητικής αμφίεσης (το στυλ πάνω απ’ όλα!), για άλλους είναι απαραίτητο μέσο για να γίνει η προπόνηση πιο ευχάριστη. Ωστόσο, το πώς η αγαπημένη μας μουσική μπορεί να βελτιώσει τον τρόπο που αθλούμαστε είναι κάτι που δεν γίνεται πάντα αντιληπτό. Η σύγχρονη έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει τον ευεργετικό ρόλο της μουσικής κατά την προπόνηση, δίνοντας συγκεκριμένες απαντήσεις.

• Ένας καλός τρόπος απόσπασης της προσοχής
Πολλές έρευνες δείχνουν ότι η ακρόαση μουσικής κάνει τους αθλούμενους να «ξεχνούν» τον σωματικό μόχθο που καταβάλλουν κατά την προπόνηση. Μια τέτοια απόσπαση προσοχής μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά στην απόδοση, βελτιώνοντάς την έως και κατά 15%, σύμφωνα με την εφημερίδα The Guardian. Η μουσική με έντονο ρυθμό δίνει στον εγκέφαλό μας περισσότερες πληροφορίες να επεξεργαστεί, με αποτέλεσμα το μυαλό μας να ξεφεύγει από το «ζόρι» των ασκήσεων.

• Εντατικοποιεί την προσπάθεια
Έρευνα του 2010 έδειξε ότι οι ποδηλάτες ασκούνταν, στην πραγματικότητα, πιο σκληρά όταν άκουγαν πολύ ρυθμική μουσική, σε σύγκριση με τις φορές που άκουγαν μουσική σε αργό tempo. Ωστόσο, ούτε και η υπερβολικά γρήγορη μουσική ενδείκνυται. Τραγούδια με ρυθμό μεταξύ 120 και 140 bpm ανά λεπτό δείχνουν να έχουν την ιδανικότερη επιρροή πάνω σε έναν μέσο ποδηλάτη.

• Βοηθά να κρατάς σταθερό τον ρυθμό
Ο ρυθμός της μουσικής που ακούμε κατά την προπόνηση διεγείρει την περιοχή στον εγκέφαλο που συνδέεται με την κίνηση, βοηθώντας στις ασκήσεις που απαιτούν προσωπικό ρυθμό από τον καθένα, όπως το τρέξιμο ή η άρση βαρών. Έχοντας ως σημείο αναφοράς τα χρονικά σήματα που δίνει η μουσική, χρησιμοποιούμε την ενέργειά μας πιο αποτελεσματικά, καθώς το σώμα ανταποκρίνεται καλύτερα στις ασκήσεις που έχουν ένα σταθερό ρυθμό.

• Ανεβάζει τη διάθεση
Μια ανάλυση του 2013 βρήκε ότι οι άνθρωποι ακούνε συχνά μουσική, σε μια προσπάθεια να βελτιώσουν τη διάθεσή τους και να φτάσουν σε ένα είδος αυτογνωσίας. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα αυτή δήλωσαν ότι η μουσική ακρόαση τους επέτρεπε να σκεφτούν τον εαυτό τους, τι ήθελαν να γίνουν, βοηθώντας τους να «αποδράσουν» από το παρόν. Ό,τι κι αν μας έχει συμβεί λίγο πριν, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη μουσική μας για να διώξουμε τις αρνητικές σκέψεις και να τα δώσουμε όλα στην προπόνηση. Είναι δεδομένο ότι, τελειώνοντας, θα νιώθουμε πολύ καλύτερα!

• Και ένα επιπλέον (πιο πολύπλοκο) όφελος!
Σύμφωνα με άλλη έρευνα του 2013, η σχέση μεταξύ μουσικής και σωματικού μόχθου μπορεί να είναι πιο πολύπλοκη από ό,τι φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Δεν είναι μόνο η ακρόαση της μουσικής που μας κάνει να αγνοούμε την καταπόνησή μας. Όπως σημειώνει ο κορυφαίος ερευνητής Tom Fritz, η διαδικασία της διαμόρφωσης και ελέγχου της μουσικής κατά τη διάρκεια της προπόνησης, μπορεί να βελτιώσει αυτή την εμπειρία ακόμα περισσότερο.
Οι συμμετέχοντες στην εν λόγω έρευνα έκαναν ασκήσεις σε μηχανήματα σχεδιασμένα με τρόπο που τους επέτρεπε να τροποποιούν τη μουσική που άκουγαν, ώστε αυτή να προσαρμόζεται στις κινήσεις τους. Ουσιαστικά, τα μηχανήματα τους επέτρεπαν να δημιουργούν το δικό τους soundtrack. Στο τέλος, συγκρινόμενοι με αθλούμενους που δεν είχαν κανένα έλεγχο πάνω στη μουσική, εκείνοι που μπορούσαν να φέρουν στα μέτρα τους τη μουσική που άκουγαν, δήλωσαν ότι δεν ένιωθαν ιδιαίτερα ζορισμένοι από την προπόνηση. Κι ας είχαν καταπονηθεί το ίδιο!

ΠΗΓΕΣ:
http://www.huffingtonpost.com/2013/11/01/why-exercise-workout-music-playlist_n_4173931.html
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/the-running-blog/2013/mar/13/running-with-music-for-against
https://thehealthsciencesacademy.org/health-tips/music-can-enhance-athletic-performance/