Καλός και επαρκής ύπνος: Το μυστικό όπλο του αθλητή - Sideral Sport - Για αντοχή απο σίδηρο

Καλός και επαρκής ύπνος: Το μυστικό όπλο του αθλητή

Στους κορυφαίους αθλητές, η διαφορά μεταξύ πρώτου και δεύτερου παίζεται συνήθως στις λεπτομέρειες, σε επίπεδο φυσιολογίας και απόδοσης. Δεν είναι καθόλου τυχαίο, λοιπόν, που τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι επαγγελματίες του αθλητισμού τονίζουν τον ρόλο του ύπνου ως σημαντικής “λεπτομέρειας που μπορεί να κάνει τη διαφορά στο κομμάτι της απόδοσης, αλλά και της τελειοποίησης της αποκατάστασης ενός αθλητή.

γράφει η Μαρία Λυσάνδρου, δημοσιογράφος Υγείας

Δεν είναι λίγες οι έρευνες που υποστηρίζουν ότι ο βαθύς και ποιοτικός ύπνος συμβάλλει στη βελτίωση της αθλητικής απόδοσης, καθώς κατά τη διάρκειά του απελευθερώνεται η ορμόνη της ανάπτυξης, η οποία έχει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του ενδοκρινικού συστήματος, ευνοώντας την ανάπτυξη και αποκατάσταση των μυών, το “χτίσιμο” των οστών και το κάψιμο λίπους. Αντίθετα, η απώλεια ύπνου φέρεται να επιβραδύνει την απελευθέρωση της συγκεκριμένης ορμόνης.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του ύπνου, ρυθμίζεται η κορτιζόλη, γνωστή και ως «ορμόνη του στρες». Τα επίπεδα της κορτιζόλης έχουν άμεση επιρροή στην ικανότητα του σώματος να αφομοιώνει τη γλυκόζη. Και καθώς η αντοχή βασίζεται στην ικανότητα του οργανισμού να μεταβολίζει και να συνθέτει γλυκόζη για μετέπειτα χρήση, η ποιότητα του ύπνου καθίσταται ακόμα πιο σημαντική για τους αθλητές που εξειδικεύονται σε αθλήματα αντοχής, όπως η κολύμβηση και οι δρόμοι μεγάλων αποστάσεων.

Όσο αφοσιωμένος κι αν είναι ένας αθλητής στην προπόνηση και τη διατροφή του, η αλήθεια είναι ότι ο καλός και επαρκής ύπνος (7-9 ώρες, σύμφωνα με τους ειδικούς) είναι ένας παράγοντας που θα δώσει «το κάτι παραπάνω» στην τελειοποίηση της αγωνιστικής του εικόνας. Κι αυτό διότι ένας αθλητής που κοιμάται καλά:

• Αυξάνει την ταχύτητά του. Οι παίκτες του μπάσκετ που κοιμούνται δύο ώρες περισσότερο φέρονται να ενισχύουν την ταχύτητά τους κατά 5%, ενώ την ακρίβειά τους κατά 9%. Άρα, βελτιώνουν έτσι και τα αντανακλαστικά τους.

• Αυξάνει την ένταση με την οποία αγωνίζεται. Οι αθλητές που συμπληρώνουν τουλάχιστον εννέα ώρες ύπνου το βράδυ έχουν περισσότερες πιθανότητες να αντεπεξέλθουν σε μεγαλύτερης δυσκολίας ασκήσεις έντασης, όπως η άρση βαρών, το ποδήλατο ή το τρέξιμο. Κάτι που συνεπάγεται και αυξημένη ενέργεια.

• Παρουσιάζει μειωμένο κίνδυνο τραυματισμού. Σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 2014 (Milewski et al.), έφηβοι που κοιμούνταν λιγότερο από οκτώ ώρες, συγκριτικά με συνομηλίκους τους που κοιμούνταν οκτώ ή και περισσότερες ώρες, ήταν 1,7 φορές περισσότερο επιρρεπείς σε τραυματισμούς.

• Ενδυναμώνει και την πνευματική του διαύγεια. Η προπόνηση και ο ανταγωνισμός απαιτούν, πέρα από σωματική, και πνευματική δύναμη. Ο αθλητής, λοιπόν, που έχει κοιμηθεί επαρκώς, μπορεί να επωφεληθεί και σ’ αυτόν τον τομέα, καθώς θα έχει αυξημένη συγκέντρωση και καλή διάθεση – δύο παράγοντες-κλειδιά στην επίτευξη υψηλής απόδοσης και επίδοσης.

Πώς να χρησιμοποιήσουμε τον ύπνο για να βελτιώσουμε την απόδοσή μας:
– Θέτουμε τον ύπνο ως προτεραιότητα στο προπονητικό μας πρόγραμμα.
– Αυξάνουμε τη διάρκεια του ύπνου μας μερικές εβδομάδες πριν από κάποιον σημαντικό επερχόμενο αγώνα.
– Πηγαίνουμε για ύπνο και ξυπνάμε τις ίδιες ώρες καθημερινά.
– Παίρνουμε και κανένα υπνάκο κατά τη διάρκεια της μέρας αν δεν κοιμηθήκαμε καλά το βράδυ, ώστε να αναπληρώσουμε τις – χαμένες ώρες ύπνου.

Πηγές
https://www.verywellfit.com/do-athletes-need-extra-sleep-3120087
https://www.fortiussport.com/news/3-reasons-why-sleep-is-important-for-athletic-performance/
https://www.sleep.org/articles/how-sleep-affects-athletes/