Διαβήτης: Νικήστε τον... τρέχοντας! - Sideral Sport - Για αντοχή απο σίδηρο

Διαβήτης: Νικήστε τον… τρέχοντας!

Είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι η άσκηση, εκτός από τα οφέλη της στη διατήρηση της καλής υγείας, αντιμετωπίζει, προλαμβάνει ή και καθυστερεί την εμφάνιση συγκεκριμένων παθήσεων. Μια τέτοια περίπτωση είναι και ο σακχαρώδης διαβήτης.
Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μια χρόνια πάθηση που πλέον έχει λάβει διαστάσεις επιδημίας, καθώς, βάσει στοιχείων της Παγκόσμιας Διαβητολογικής εταιρείας, 150 εκατομμύρια πάσχουν από διαβήτη τύπου 2 και υπολογίζεται ότι με το ρυθμό εμφάνισης νέων περιστατικών το 2025, θα φθάσουν 300 εκατομμύρια!
Για την αλματώδη αυτή αύξηση ενοχοποιούνται, μεταξύ άλλων, η παχυσαρκία και η καθιστική ζωή.

Όμως, η πάθηση μπορεί να «αναχαιτισθεί», αν οι πάσχοντες, σε συνδυασμό με μια ισορροπημένη διατροφή, εντάξουν τη συστηματική σωματική άσκηση, και ιδιαίτερα την αερόβια, στην καθημερινότητά τους.

Και για του λόγου του αληθές, έρευνα που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Diabetologia κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το τρέξιμο μειώνει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, καθώς οι μύες καταναλώνουν περισσότερη γλυκόζη για να παράγουν ενέργεια.
Αναλυτικότερα, οι ερευνητές από το αμερικανικό πανεπιστήμιο Ντιουκ ζήτησαν από μια ομάδα ανθρώπων με προδιαβήτη -μια κατάσταση κατά την οποία το σάκχαρο στο αίμα είναι ελαφρώς ανεβασμένο– να καλύπτουν σε εβδομαδιαία βάση απόσταση περίπου 21 χιλιομέτρων, είτε με ζωηρό περπάτημα είτε με τρέξιμο για συνολικό διάστημα έξι μηνών.
Παραδόξως, το ζωηρό περπάτημα οδήγησε σε σχεδόν έξι φορές καλύτερη ανοχή στη γλυκόζη σε σύγκριση με το τρέξιμο.
Αν και οι ερευνητές δεν είναι βέβαιοι για τους μηχανισμούς που είναι υπεύθυνοι για το αποτέλεσμα, εκτιμούν ότι, ακόμη και κατά τη διάρκεια της ήπιας άσκησης, ο οργανισμός «καίει» το σάκχαρο γρηγορότερα.

Οφέλη
Οι ευεργετικές επιδράσεις της άσκησης στην αύξηση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη διαρκούν μέχρι και δυο ημέρες. Και αυτό γιατί η αερόβια άσκηση σε τακτά χρονικά διαστήματα:
• επιτυγχάνει την καλύτερη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης,
• συμβάλλει στη διατήρηση της καλής φυσικής κατάστασης,
• βελτιώνει τη μυϊκή δύναμη και αντοχή,
• ρυθμίζει το βάρος και
• μειώνει τη λήψη φαρμάκων.

Ιδιαίτερα στον διαβήτη τύπου 2, η άσκηση δεν επιτυγχάνει μόνο την μείωση του σακχάρου στο αίμα αλλά και των άλλων παραμέτρων που συνθέτουν το λεγόμενο «μεταβολικό σύνδρομο»:
• χαμηλότερα τριγλυκερίδια, χαμηλότερη LDL υψηλότερη LDL χοληστερόλη,
• μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Κατάλληλα είδη άσκησης
Όλα τα επίπεδα άσκησης -ακόμη και ο αθλητισμός αγωνιστικού επιπέδου- μπορούν να γίνουν από διαβητικούς τύπου 1, με την προϋπόθεση ότι δεν έχουν επιπλοκές και ελέγχουν το «σάκχαρό» τους.
Η αερόβια άσκηση (περπάτημα, τρέξιμο κ.ά.), η άσκηση με αντιστάσεις (βάρη, λάστιχα κ.λπ.) και ο συνδυασμός τους, έχουν θετικά οφέλη στη ρύθμιση του «σακχάρου» στο αίμα. Στην περίπτωση που έχετε επιπλοκές από τον διαβήτη, όπως διαβητική νευροπάθεια, αμφιβληστροπάθεια κ.λπ., επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον θεράποντα γιατρό σας.

Πότε απαγορεύεται
Οι πιο σοβαρές αντενδείξεις για τη συμμετοχή των ασθενών με Σακχαρώδη διαβήτη στα προγράμματα άσκησης είναι:
Ανθεκτική υπέρταση, καρδιακή ανεπάρκεια (σταδίου III-IV NYHA), σοβαρές καρδιακές αρρυθμίες, ασταθής στηθάγχη, ενεργός ηπατική νόσος, αρρύθμιστος σακχαρώδης διαβήτης, σοβαρή εγκεφαλική και περιφερική αγγειακή νόσος και, τέλος, η ύπαρξη ορθοπαιδικού προβλήματος.

Παρενέργειες- επιπλοκές
Η πιο σοβαρή επιπλοκή που έχει αναφερθεί σε ασκούμενους ασθενείς με σακχαρώδη διαβήτη είναι τα υπογλυκαιμικά επεισόδια και οι παροδικές κράμπες.
Κατά κανόνα, πρέπει να αποφεύγεται οποιαδήποτε μορφή άσκησης, όταν ο ασθενής έχει χαμηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα (<80 mg/dl) ή αισθάνεται κάποια δυσφορία και αδυναμία. (http://www.exerciseforhealth.gr/uploads/Book.pdf) 

Τι να προσέξετε
Πριν από κάθε συμμετοχή σε άσκηση, ο διαβητικός θα πρέπει να συμβουλεύεται τον θεράποντα ιατρό του, ώστε να καθορίσει την ένταση αλλά και τη διάρκεια της άσκησης.
Πριν ξεκινήσετε την άσκηση, ελέγξτε τη γλυκόζη στο αίμα.
Εάν τα επίπεδα γλυκόζης είναι:
• 100-250 mg/dl, μπορείτε να ξεκινήσετε την άσκηση,
• χαμηλότερα από 100 mg/dl, καταναλώστε κάποιο υδατανθρακικό σνακ,
• υψηλότερα από 250 mg/dl, καλό είναι να αποφύγετε την άσκηση.
Πάντα, όταν γυμνάζεστε, να έχετε μαζί σας μετρητή γλυκόζης, λίγη ζάχαρη, μπισκότα ή χυμό!
Μην ξεχνάτε να φοράτε την ταυτότητα του διαβητικού.
Αν ασκείστε με άλλους ανθρώπους ή έχετε γυμναστή, θα πρέπει να τους ενημερώσετε ότι έχετε διαβήτη, αλλά και τι θα πρέπει να κάνουν, αν ξαφνικά χρειαστείτε τη βοήθειά τους.
Δώστε ιδιαίτερη προσοχή, όταν επιλέγετε αθλητικά παπούτσια.
Ελέγχετε τα πόδια σας μετά την άσκηση για πιθανή ύπαρξη τραυματισμών και για πιθανά έλκη.
Πίνετε πολλά υγρά πριν και μετά την άσκηση.
Σε καμία περίπτωση, μην παραλείπετε τη δόση ινσουλίνης, εάν είστε υπό αγωγή με ινσουλίνη.

ΠΗΓΕΣ:
http://link.springer.com/article/10.1007/s00125-016-4051-z?view=classic
https://www.ede.gr/wp-content/uploads/2012/odigies.pdf