Τι συμβαίνει στον εγκέφαλο όταν γυμναζόμαστε (και πώς αυτό μας κάνει πιο ευτυχισμένους!) - Sideral Sport - Για αντοχή απο σίδηρο

Τι συμβαίνει στον εγκέφαλο όταν γυμναζόμαστε (και πώς αυτό μας κάνει πιο ευτυχισμένους!)

Οι περισσότεροι γνωρίζουμε τι γίνεται στο σώμα μας όταν γυμναζόμαστε: δυναμώνουμε τους μυς και βελτιώνουμε τις αντοχές μας. Κι αυτό το καταλαβαίνουμε όταν πλέον π.χ. αρχίσουμε να ανεβαίνουμε με μεγαλύτερη ευκολία τις σκάλες ή να κουβαλάμε πιο άνετα τις σακούλες με τα ψώνια από το σουπερμάρκετ. Ως προς την επίδραση της άθλησης στον εγκέφαλο, όμως, τα πράγματα δεν είναι και τόσο ξεκάθαρα…

Αν αρχίσει κανείς να αθλείται ενώ προηγουμένως ήταν αδρανής, ο εγκέφαλός του αποκωδικοποιεί αυτό το γεγονός ως «περίοδο στρες»: καθώς η αρτηριακή πίεση αυξάνεται, ο εγκέφαλος το εκλαμβάνει αυτό ως προσπάθεια του οργανισμού να πολεμήσει ή να αποφύγει τον «εχθρό». Προκειμένου, λοιπόν, να αυτο-προστατευτεί, απελευθερώνει μια πρωτεΐνη που ονομάζεται BDNF (BrainDerived Neurotrophic Factor), η οποία λειτουργεί προστατευτικά για τους νευρώνες της μνήμης και δρα ως διακόπτης επαναρύθμισης.
Παράλληλα, ο εγκέφαλος απελευθερώνει άλλο ένα χημικό στοιχείο που πολεμά το στρες, τις ενδορφίνες. Σκοπός των ενδορφινών είναι να ελαχιστοποιήσουν το ζόρισμα που προέρχεται από την άσκηση και να μπλοκάρουν το αίσθημα του πόνου, γεγονός που τις κάνει να συνδέονται με το αίσθημα της ευφορίας. Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι η άσκηση οδηγεί σε μεγαλύτερη δραστηριοποίηση του εγκεφάλου, συγκριτικά με όταν καθόμαστε ή απλώς προσπαθούμε να συγκεντρωθούμε.
Έτσι, η πρωτεΐνη BDNF και οι ενδορφίνες αποτελούν και τους βασικούς λόγους που η άσκηση μας κάνει να νιώθουμε τόσο καλά. Το μόνο κάπως… τρομακτικό στοιχείο σε όλα αυτά είναι το γεγονός ότι οι ουσίες αυτές παρουσιάζουν παρόμοια και εθιστική συμπεριφορά με τη μορφίνη ή τη νικοτίνη. Ποια η κρίσιμη διαφορά τους; Μα το ότι μας κάνουν καλό, φυσικά!

Η μέθοδος για καλή υγεία και ευτυχία
Γνωρίζοντας, λοιπόν, ότι η άσκηση μπορεί να μας κάνει πιο ευτυχισμένους, το κλειδί είναι με ποιον τρόπο να πυροδοτήσουμε αυτό το γεγονός, ώστε να γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με τη μεγαλύτερη δυνατή διάρκεια.
Μια πρόσφατη έρευνα από το πανεπιστήμιο Penn State της Πενσιλβάνια κατέληξε σε ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα: ούτε λίγο ούτε πολύ, οι ερευνητές βρήκαν ότι, προκειμένου κανείς να είναι πιο παραγωγικός και πιο ευτυχισμένος μια μέρα στη δουλειά, δεν παίζει ρόλο το αν γυμνάστηκε έντονα εκείνη τη συγκεκριμένη μέρα, όσο το αν γυμνάζεται σε τακτική βάση.
Η επιτυχημένη συγγραφέας Gretchen Raynolds, στο βιβλίο της “The first 20 minutes”, αναφέρει ότι το κλειδί για να φτάσει κάποιος στο ανώτατο όριο ευτυχίας, παραγωγικότητας και καλής υγείας, δεν είναι το να γίνει επαγγελματίας αθλητής. Αντιθέτως: αν ένα άτομο κάνει έντονα καθιστική ζωή, θα ωφεληθεί περισσότερο από 20 λεπτά τακτικής ενεργού κίνησης. Άρα, το ζητούμενο για την εξασφάλιση καλής υγείας και ανεβασμένης διάθεσης δεν είναι ένα σούπερ απαιτητικό πρόγραμμα γυμναστικής. Το μόνο που χρειάζεται είναι να επικεντρωθεί κανείς σε 20 λεπτά ενσυνείδητης και στοχευμένης κίνησης, σε σταθερή βάση!

Πώς η άσκηση μας κάνει ευτυχισμένους
Μέσω της τακτικής και όχι απαραίτητα εξουθενωτικής άσκησης, μπορούμε όντως να ανεβάσουμε τη διάθεσή μας. Κι αυτό, γιατί η άσκηση:
• Απελευθερώνει χημικές ουσίες στον εγκέφαλο, όπως η ντοπαμίνη, η οποία παίζει ρόλο στη δημιουργία αισθήματος ευτυχίας. Πολλές μελέτες δείχνουν ότι, μεγαλώνοντας, χάνουμε σταδιακά τα αποθέματα ντοπαμίνης μας. Γι’ αυτό, ας τρέξουμε, ας σηκώσουμε βάρη, ας παίξουμε – γενικώς, ας κινηθούμε!
• Μειώνει το στρες. Το να γυμναζόμαστε τακτικά δεν μας απαλλάσσει από το στρες μόνο τις συγκεκριμένες μέρες άθλησης. Στην πραγματικότητα, αυτό μαθαίνει τον οργανισμό μας να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά το άγχος και μακροπρόθεσμα. Και λιγότερο στρες ισοδυναμεί με μια πιο ευτυχισμένη και πιο υγιή ζωή!
• Μας ενεργοποιεί. Ακόμα κι αν έρχονται μέρες που το τελευταίο πράγμα που μας απασχολεί είναι η γυμναστική, αξίζει τον κόπο να γυμναστούμε έστω και χαλαρά. Όσο κι αν αυτό μας φαίνεται βουνό εκ των προτέρων, η ενέργεια που θα νιώσουμε τελειώνοντας θα μας αποζημιώσει. Και περισσότερη ενέργεια ισοδυναμεί με περισσότερη καλή διάθεση!
• Ενισχύει την αυτοπεποίθηση. Αν κανείς δεν νιώθει καλά με την εικόνα του, το πιθανότερο είναι να έχει και χαμηλή αυτοπεποίθηση – γεγονός που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά πολλούς τομείς της ζωής του, όπως οι σχέσεις με τους άλλους, η καριέρα του και η επίτευξη των στόχων του. Αν κανείς αρχίσει να αθλείται, βλέπει σιγά-σιγά το σώμα του να αλλάζει, και αυτό τον κάνει να αισθάνεται πιο δυνατός και πιο σίγουρος για τον εαυτό του. Δεν υπάρχει, λοιπόν, καλύτερος δρόμος για την ευτυχία, από την τόνωση της αυτοπεποίθησής μας με τη γυμναστική!
• Καταπολεμά την αϋπνία. Έχει φανεί ότι το να μένει κανείς σωματικά ενεργός σε σταθερή βάση, μπορεί να βελτιώσει τις διαταραχές στον ύπνο και, παράλληλα, την ίδια την ποιότητα του ύπνου. Και όταν κάποιος έχει κοιμηθεί καλά, ξυπνάει με ωραία διάθεση. Ξεχάστε, λοιπόν, τα κάθε λογής γιατροσόφια που υπόσχονται καλό ύπνο. Γυμναστείτε!

ΠΗΓΕΣ:
https://www.fastcompany.com/3025957/what-happens-to-our-brains-when-we-exercise-and-how-it-makes-us-happier
https://www.mindbodygreen.com/0-10798/6-reasons-why-exercise-makes-you-happy.html
https://well.blogs.nytimes.com/2012/05/30/how-exercise-can-jog-the-memory/