5 διατροφικοί μύθοι που μπορεί να υποβαθμίσουν την απόδοση του αθλητή - Sideral Sport - Για αντοχή απο σίδηρο

5 διατροφικοί μύθοι που μπορεί να υποβαθμίσουν την απόδοση του αθλητή

Οι αθλητές συχνά ψάχνουν τρόπους προκειμένου να διατηρούνται ανταγωνιστικοί. Οι περισσότεροι εμπιστεύονται τις συμβουλές προπονητών, γυμναστών ή και συναθλητών τους, άλλοι προσπαθούν να εντοπίσουν διατροφικές και προπονητικές συμβουλές online, ενώ άλλοι εμπιστεύονται έτοιμες δίαιτες, «μαζικά» προγράμματα εκγύμνασης κ.λπ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να καταλήγουν πολλές φορές σε σύγχυση, λόγω των πολλών και αντικρουόμενων μηνυμάτων που δέχονται, αλλά και των πολλά υποσχόμενων μεθόδων που αποδεικνύονται συνήθως αναποτελεσματικές.

Κάποιες από τις συχνότερες παρανοήσεις που, τελικά, υποβαθμίζουν την απόδοση των αθλητών αντί να λειτουργήσουν θετικά, είναι και οι παρακάτω:

Η απόλυτη πειθαρχία ενός αθλητή στη διατροφή και στο “clean eating” δείχνει και το πόσο αφιερωμένος είναι στο άθλημά του
Η σωστή διατροφή είναι μεν συστατικό της τελικής απόδοσης του αθλητή, αλλά δεν παύει να είναι απλώς ένα από τα συστατικά. Η διατροφή δεν είναι το μόνο που καθορίζει το τελικό αποτέλεσμα. Ένας αθλητής θα πρέπει να αφιερωθεί παράλληλα και στη σωστή προπόνηση, στην ενδυνάμωση, στον επαρκή ύπνο, στις απαραίτητες μέρες ξεκούρασης, στην έγκαιρη και σωστή θεραπεία των τραυματισμών, στην υγιή του ψυχολογία.
Αν ο αθλητής επικεντρωθεί μόνο στη διατροφή ή σε αυστηρές δίαιτες προκειμένου να πετύχει το «ιδανικό» σώμα, στην πραγματικότητα υποβαθμίζει την απόδοσή του, καταλήγοντας συχνά με διαταραγμένες διατροφικές συνήθειες, και συναισθηματικό, κοινωνικό και σωματικό στρες. Για να πετύχουν υψηλές επιδόσεις, οι υψηλού επιπέδου αθλητές χρειάζονται μια σωστή ισορροπία μεταξύ υδατανθράκων πρωτεϊνών, λίπους, βιταμινών, μεταλλικών στοιχείων, ηλεκτρολυτών και νερού. Έτσι, αν παραλείψουν συγκεκριμένες τροφές από το διαιτολόγιό τους, αυτόματα μπορεί να καταστούν ευάλωτοι ακόμα και για τραυματισμούς.

Οι τροφές είναι είτε «καλές» (άρα ενδείκνυται για κατανάλωση), είτε «κακές» (άρα πρέπει να αποφεύγονται)
Οι τροφές συχνά αποκτούν την ταμπέλα των «καλών» και των «κακών». Το λένε οι γονείς, οι προπονητές, οι συναθλητές, αλλά και τα ΜΜΕ και τα social media, χρησιμοποιώντας συχνά πιασάρικους τίτλους. Χειρότερη κι από την κατηγοριοποίηση των φαγητών είναι η κοινωνική κριτική στα άτομα που «συλλαμβάνονται» να ενδίδουν σε μια «κακή» τροφή. Οι αθλητές, οι οποίοι είναι πειθαρχημένοι στο θέμα της διατροφής πολύ περισσότερο από τους υπόλοιπους, είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στη νοοτροπία του «καλού/κακού φαγητού», φλερτάροντας επικίνδυνα με τις διατροφικές διαταραχές.
Για παράδειγμα, ένας γενικευμένος φόβος για τις τροφές που περιέχουν λιπαρά ή ζάχαρη μπορεί να κάνει κάποιον να απαρνηθεί οτιδήποτε δεν είναι fat-free ή sugar-free. Στην πραγματικότητα, μια ελεγχόμενη ποσότητα ποιοτικών λιπαρών δεν είναι ιδιαίτερα επιβλαβής, στα πλαίσια της ισορροπημένης διατροφής ενός αθλητή. Αντιθέτως! Υπάρχουν πολλές τροφές που περιέχουν π.χ. φυτικά λιπαρά, όπως τα καρύδια, το αβοκάντο, το ελαιόλαδο κ.λπ., οι οποίες μπορούν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες ενός αθλητή για ενέργεια.

Προπόνηση και γυμναστική: Όσο πιο πολύ, τόσο πιο καλά
Όπως συμβαίνει και με το φαΐ, η κοινωνία μας λέει ότι η γυμναστική είναι «καλή», ενώ η σωματική αδράνεια είναι «κακή». Γι’ αυτό και, προκειμένου να είναι επιτυχημένοι στο άθλημά τους, οι αθλητές αφιερώνονται σε πολύωρες σκληρές προπονήσεις. Και ενώ υποθέτουν ότι όσο περισσότερη προπόνηση, τόσο το καλύτερο για την απόδοσή τους, η υπερ-προπόνηση «χωρίς εξατομικευμένους στόχους και καθοδήγηση από ειδικό καθώς και η ανεπαρκής αποθεραπεία μπορεί να οδηγήσουν σε μειωμένη απόδοση και αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού.
Η ικανότητα να προπονείται κανείς σκληρά είναι συνάρτηση τού πόσο αποτελεσματικά τρέφεται, ξεκουράζεται, αλλά και αναρρώνει κανείς μετά από έναν τραυματισμό. Και καθώς η ανάρρωση είναι άμεσα συνδεδεμένη με την επαρκή πρόσληψη ενέργειας, ένα διαιτολόγιο ανεπαρκές σε θερμίδες μπορεί να οδηγήσει και σε μια ανεπαρκή ανάρρωση. Αυτό μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες γενικώς στην υγεία ενός αθλητή, αλλά και στο πόσο επιρρεπής είναι σε τραυματισμούς.

Αν είμαι τραυματίας και δεν μπορώ να προπονηθώ, χρειάζεται να μειώσω δραματικά την πρόσληψη φαγητού
Οι τραυματισμοί απαιτούν αποχή από την προπόνηση, προκειμένου να θεραπευτούν. Το γεγονός αυτό μπορεί να αποδειχθεί πολύ στρεσογόνο για έναν αθλητή, για πολλούς λόγους: από σωματικής πλευράς, υποφέρει από τους πόνους, μπορεί να χρειαστεί επέμβαση, ακόμα και να κινδυνεύει να τερματίσει την καριέρα του. Ακόμα κι αν αναρρώσει, μπορεί να ανακαλύψει ότι δεν είναι πλέον η πρώτη επιλογή του προπονητή του, έχοντας χάσει τη θέση του στην ομάδα. Μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα και διάθεση, εκείνοι οι αθλητές που προσέχουν ιδιαίτερα το βάρος τους, αρχίζουν να φοβούνται ότι η αύξηση των κιλών τους μπορεί να σχετίζεται με την καθοδική πορεία τους στο άθλημα. Το αποτέλεσμα είναι να μειώνουν δραστικά την πρόσληψη φαγητού, σε μια προσπάθεια να κρατηθούν σε φόρμα.
Κι όμως, αυτό είναι λάθος: αυτές οι περικοπές στην πρόσληψη φαγητού οδηγούν σε θερμιδική ανεπάρκεια, η οποία με τη σειρά της καθυστερεί την ανάρρωση.

Ο προπονητής μου ξέρει ακριβώς ποιο είδος διατροφής μου ταιριάζει
Οι αθλητές, όπως είναι φυσικό, αναπτύσσουν πολύ ισχυρούς δεσμούς με τους προπονητές και τους γυμναστές τους, γι’ αυτό και τις περισσότερες φορές εμπιστεύονται τις συμβουλές τους σχετικά με τη διατροφή. Δεν είναι λίγοι εκείνοι οι προπονητές που παρακολουθούν το βάρος των αθλητών τους, κάνοντάς τους συχνά υποδείξεις να χάσουν ή να πάρουν κιλά.
Κι όμως, το επίπεδο της διατροφικής εκπαίδευσης κάποιων προπονητών δεν είναι τόσο υψηλό όσο θα ανέμενε κανείς. Αθλητίατροι και αθλητικοί εκπαιδευτές παρακολουθούν επίσημα διαλέξεις και σεμινάρια περί διατροφής κατά την εκπαίδευσή τους. Ωστόσο, δεν υπάρχει τέτοια επίσημη εκπαίδευση για τους προπονητές (εκτός κι αν ο προπονητής έχει παρακολουθήσει σχετικές σπουδές). Ακόμα και η πιο καλοδιάθετη συμβουλή από έναν προπονητή μπορεί να αποδειχθεί ασύμβατη με τις ανάγκες ενός συγκεκριμένου αθλητή, καθώς ένα ολοκληρωμένο διατροφικό πρόγραμμα απαιτεί εξατομικευμένες συμβουλές από επαγγελματία, προσαρμοσμένες αποκλειστικά στο συγκεκριμένο άτομο.

ΠΗΓΕΣ
www.eatright.org
www.waldeneatingdisorders.com
www.livestrong.com
www.bodybuilding.com