Γιόγκα: Ένα «εργαλείο» για βελτίωση της αθλητικής απόδοσης - Sideral Sport - Για αντοχή απο σίδηρο

Γιόγκα: Ένα «εργαλείο» για βελτίωση της αθλητικής απόδοσης

Η γιόγκα είναι μια εξαιρετική μορφή άσκησης σώματος και πνεύματος, η οποία μπορεί να έχει σωματικά, πνευματικά και ψυχολογικά – ακόμα και γνωστικά οφέλη. Ωστόσο, αυτό που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό είναι το γεγονός ότι η γιόγκα μπορεί να παίξει έναν ρόλο-κλειδί στη βελτίωση της αθλητικής απόδοσης.


γράφει η Μαρία Λυσάνδρου, δημοσιογράφος υγείας


Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι αθλητές πραγματοποιούν συνεδρίες γιόγκα ως συμπλήρωμα στην προπόνησή τους, με σκοπό, πέρα από τη φυσική τους κατάσταση, να ενδυναμώσουν και τη συγκέντρωσή τους. Κι αυτό διότι η γιόγκα έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει την καθαρότητα του μυαλού, τη λειτουργία της αναπνοής και το αίσθημα της ηρεμίας – όλα απαραίτητα χαρακτηριστικά για κορυφαίους αθλητές, κατά τη διάρκεια μεγάλων (και όχι μόνο) αθλητικών διοργανώσεων.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση αθλητών υψηλών επιδόσεων, οι οποίοι συμπεριέλαβαν στην προετοιμασία τους για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες το 2010, στο Βανκούβερ του Καναδά, πρακτικές asana, pranayama και διαλογισμού, ως τρόπους προετοιμασίας του σώματος, του μυαλού και της αναπνοής τους, για αποδόσεις που στόχευαν σε μετάλλια. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που οι αθλητές αυτοί υποστηρίζουν ότι η πρακτική pranayama τους έχει διδάξει να ελέγχουν καλύτερα την αναπνοή τους κατά τη διάρκεια του αγωνίσματος, αλλά και να διατηρούν την ηρεμία τους κατά την –ομολογουμένως αγχωτική– φάση πριν από την έναρξη του αγωνίσματος.
Συγκεκριμένα, η Καναδή σκιέρ αντοχής Chandra Crawford, χρυσή χειμερινή Ολυμπιονίκης το 2006 και δύο φορές Παγκόσμια Πρωταθλήτρια το 2008, είχε δηλώσει: «Είμαι πραγματικά ευγνώμων στη γιόγκα, γιατί με έφερε σε τέτοιο επίπεδο επίγνωσης τού πώς να αναπνέω. Όταν το νευρικό μου σύστημα βρίσκεται σε ένταση, όσα έμαθα μέσω της γιόγκα με βοηθούν να γειώνομαι και να επανακτώ την απαιτούμενη καθαρότητα μυαλού».
Η δε Αμερικανίδα σκιέρ Shannon Deanne Bahrke, αργυρή χειμερινή Ολυμπιονίκης το 2002, με χάλκινο μετάλλιο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 2003 και αργυρό στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 2007, σημείωσε ότι «Σε ένα άθλημα στο οποίο κρίνεσαι, μονίμως συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους. Η γιόγκα μου δίδαξε να αποδέχομαι αυτά που έχω και να κάνω δουλειά εσωτερικά με τον εαυτό μου».

Γιόγκα κατά του άγχους και της κατάθλιψης
Όταν είσαι επαγγελματίας αθλητής, ξοδεύοντας ατέλειωτες ώρες στην προπόνηση και στερούμενος συχνά καθημερινές χαρές της ζωής, είναι αναπόφευκτο σε κάποια στιγμή να επηρεαστείς ψυχολογικά, όσο στοχο-προσηλωμένος κι αν είσαι.
Από τη δεκαετία του ’70, ο διαλογισμός και άλλες σχετικές τεχνικές μείωσης του άγχους είχαν αρχίσει να μελετώνται ως πιθανές «θεραπείες» για την κατάθλιψη και το άγχος. Μέσα από πολλά χρόνια έρευνας, ποικίλες αναλύσεις σχετικά με διάφορα είδη γιόγκα καταλήγουν στο ότι αυτά μπορούν να ελαττώσουν την επίδραση υπερβαλλουσών αγχωτικών αντιδράσεων, τονώνοντας έτσι την ψυχολογία.
Ελαττώνοντας το στρες, λοιπόν, η γιόγκα αποδεικνύεται ότι ρυθμίζει και τα συστήματα αντίδρασης στο άγχος, οδηγώντας και σε αλλαγές στο σώμα, όπως η επαναφορά του καρδιακού ρυθμού και της πίεσης του αίματος σε ομαλά επίπεδα, αλλά και η διευκόλυνση της αναπνοής.
Επιπλέον, μια επαναστατική μελέτη από το πανεπιστήμιο της Γιούτα έδωσε στοιχεία σχετικά με την επίδραση της γιόγκα σε περιπτώσεις άγχους, εξετάζοντας την αντίδραση των συμμετεχόντων στον πόνο. Οι ερευνητές σημείωσαν ότι τα άτομα που έχουν λιγότερο ελεγχόμενη αντίδραση απέναντι στο άγχος, είναι και περισσότερο ευαίσθητα στον πόνο. Οι συμμετέχοντες που μελετήθηκαν περιελάμβαναν 12 έμπειρους επαγγελματίες της γιόγκα, 14 άτομα που υπέφεραν από ινομυαλγία και 16 υγιείς εθελοντές.
Όταν οι τρεις αυτές ομάδες υποβλήθηκαν σε περισσότερη ή λιγότερη επώδυνη πίεση, οι συμμετέχοντες με ινομυαλγία (όπως αναμενόταν) αντιλήφθηκαν τον πόνο σε χαμηλότερα επίπεδα πίεσης, σε σχέση με τους υπόλοιπους. Οι μαγνητικές τομογραφίες έδειξαν ότι η συγκεκριμένη ομάδα είχε και τη μεγαλύτερη εγκεφαλική δραστηριότητα που συνδεόταν με την αντίδραση στον πόνο. Αντιθέτως, οι επαγγελματίες της γιόγκα εμφανίστηκαν να έχουν τη μεγαλύτερη αντοχή στον πόνο και τη χαμηλότερη σχετική εγκεφαλική δραστηριότητα, σύμφωνα με τις μαγνητικές τομογραφίες.
Καταλήγει κανείς, λοιπόν, στο συμπέρασμα ότι η γιόγκα, εκτός από τη σωματική και ψυχολογική ενδυνάμωση ενός αθλητή, μπορεί να τον βοηθήσει και στο να αναπτύξει μεγαλύτερες αντοχές στον πόνο – μια κατάσταση γνώριμη συνήθως σε όσους ακολουθούν απαιτητικά προπονητικά προγράμματα.

ΠΗΓΕΣ:
https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/yoga-for-anxiety-and-depression
https://www.yogajournal.com/lifestyle/yoga-of-champions
http://www.1vigor.com/article/yoga-athletic-performance/index.html